645916b2711046270510f03dfeab5db84f61e66f-2092914059
مقالات

7 مورد از علائم تمام شدن دیسک و صفحه

  • آژانس دیجیتال مارکتینگ سپتا
  • 08 شهريور 1403
  • 74 مشاهده
سیستم کلاچ خودرو، نقش حیاتی در انتقال قدرت موتور به چرخ ها ایفا می کند. دیسک و صفحه، دو عضو اصلی این سیستم هستند که در اثر سایش و فرسودگی به مرور زمان از بین رفته و نیاز به تعویض پیدا می کنند.
نادیده گرفتن علائم تمام شدن دیسک و صفحه می تواند منجر به مشکلات جدی و هزینه های هنگفت تعمیر شود.
در این مقاله، به بررسی علائم رایج تمام شدن دیسک و صفحه و همچنین راهکارهایی برای تشخیص و پیشگیری از بروز این مشکل می پردازیم.


علائم تمام شدن دیسک و صفحه


1. سخت جا رفتن دنده


کاهش اصطکاک

از اولین دلایل فرسودگی صفحه کلاچ به وجود آمدن مشکل در تعویض دنده است. دیسک و صفحه وظیفه دارند تا با ایجاد اصطکاک بین خود، قدرت موتور را به گیربکس و سپس به چرخ ها منتقل کنند. با فرسوده شدن دیسک و صفحه، اصطکاک بین آنها کاهش می یابد و در نتیجه، جا انداختن دنده ها به سختی انجام می شود.


ناصاف شدن سطح دیسک و صفحه

در اثر سایش و پارگی، سطح دیسک و صفحه ناصاف و ناهموار می شود. این ناهمواری ها در هنگام جا انداختن دنده ها، مانع از درگیری کامل آنها با یکدیگر شده و باعث سخت شدن تعویض دنده می شوند.


2. سخت شدن پدال کلاچ

فرسایش دیسک و صفحه، به مرور زمان باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد سیستم کلاچ می شود که یکی از آنها، افزایش نیروی لازم برای فشار دادن پدال کلاچ است.
در واقع فرسوده شدن دیسک و صفحه، موجب می‌شود اصطکاک بین آنها افزایش یابد. این افزایش اصطکاک، سبب می‌شود تا نیروی بیشتری برای فشار دادن پدال کلاچ و درگیر شدن دیسک و صفحه با فلایویل و صفحه فشار لازم باشد.
همچنین در اثر سایش، سطح دیسک و صفحه ناصاف و ناهموار می شود. این ناهمواری ها در هنگام فشار دادن پدال کلاچ، باعث ایجاد مقاومت بیشتر و سخت شدن حرکت پدال می شوند.
البته لازم به ذکر است که رانندگی پرشتاب، نیم کلاچ، و رها کردن ناگهانی پدال کلاچ می تواند باعث گرم شدن بیش از حد دیسک و صفحه شود. گرم شدن بیش از حد، باعث تغییر شکل و تاب برداشتن دیسک و صفحه شده و در نتیجه، پدال کلاچ سفت تر می شود.




برای مطالعه مقاله آنچه باید درباره موتور خودرو بدانید! کلیک کنید.



3. صداهای غیرعادی

صداهای غیر عادی در زمان درگیر شدن یا جدا شدن کلاچ می‌تواند از جمله دلایل فرسودگی صفحه کلاچ باشد. با فرسوده شدن دیسک و صفحه، سطوح آنها ناصاف و خشن می شود. این ناهمواری ها در هنگام تماس با یکدیگر، صداهای جیرجیر، تق تق و یا سوت مانند ایجاد می کنند.


4. کاهش فشار هیدرولیک

کاهش فشار هیدرولیک می‌تواند از جمله دلایل فرسوده شدن صفحه کلاچ باشد. اگر هیدرولیک کلاچ به خوبی عمل نکند، ممکن است کلاچ به خوبی درگیر یا جدا نشود. که این مشکل را می‌توان از طریق تغییرات در احساس پدال(ممکن است پدال کلاچ سفت تر یا شل تر از قبل شده باشد.) متوجه شد.


5. لرزش در دنده خلاص

همانطور که قبلاً توضیح داده شد، فرسودگی شدید دیسک و صفحه می تواند باعث درگیری ناقص آنها با یکدیگر شود. این درگیری ناقص، می تواند سبب لرزش در دنده خلاص، به خصوص در زمانی که دور موتور پایین است، شود.


6. بوی سوختگی

ناهمواری های دیسک و صفحه که در اثر فرسودگی به وجود می‌آیند، سبب می‌شود در هنگام تماس با یکدیگر، اصطکاک زیادی ایجاد‌کنند. اصطکاک زیاد، نیز باعث گرم شدن بیش از حد دیسک و صفحه و در نتیجه، ایجاد بوی سوختگی می‌شود.


7. کاهش شتاب خودرو

از جمله نشانه های فرسوده شدن صفحه کلاچ کاهش شتاب است. عدم درگیر نشدن کامل صفحه کلاچ با فلایویل می‌تواند منجر به کاهش شتاب خودرو شود. در این شرایط، خودرو برای دستیابی به سرعت مدنظر مجبور به دور موتور بالاتر می‌شود که این امر سبب افزایش مصرف سوخت و افت راندمان خواهد شد.
استفاده از دور موتور بالا برای رسیدن به سرعت دلخواه، اتلاف انرژی و افت بازده مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت.

پکیج خودرو| فروشگاه آنلاین لوازم یدکی

فروشگاه اینترنتی پکیج خودرو در جهت تهیه و توزیع قطعات یدکی خودرو با توجه به سه رویکرد : اصالت کالا، کیفیت مناسب، قیمت واقعی و درست.




سخن پایانی 
همانطور که در این مقاله اشاره شد، علائم متعددی می تواند نشان دهنده تمام شدن دیسک و صفحه باشد از جمله: لرزش در دنده خلاص، کاهش شتاب خودرو ، سخت شدن دنده‌ها ، شنیدن صداهای غیرعادی، بوی سوختگی کلاچ، لغزش کلاچ و ...، به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید تا دیسک و صفحه و سایر اجزای سیستم کلاچ را بررسی کند.


وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.