a8b3d39b02539f09599e472e0882decefdf6d058-1584592492
مقالات

سوزن انژکتور و علائم خرابی آن

  • آژانس دیجیتال مارکتینگ سپتا
  • 10 شهريور 1403
  • 113 مشاهده
*با ما (گروه بازرگانی فلاحی) همراه باشید.

پیشگفتار
سوزن انژکتور بخشی از سیستم انژکتور به حساب می آید. این سیستم با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی و بسیاری اهداف دیگر، طراحی شده است. در گذشته سیستم خودروها، کاربراتوری بود. این سیستم معایب بسیار زیادی داشت که همین موضوع باعث شد تا سیستم انژکتور، طراحی و اجرا شود.
در این بخش تصمیم داریم تا در مورد سوزن انژکتور و هر آنچه که باید درباره آن بدانید، صحبت کنیم. اگر می خواهید در این باره اطلاعات مفیدی کسب کنید، بهتر است تا در ادامه با ما همراه باشید.
با سوزن انژکتور آشنا شوید
در سیستم های انژکتوری، سوزن انژکتور یکی از اصلی ترین قطعات به حساب می آید. این قطعه در احتراق خودرو نقش بسیار مهمی دارد.در واقع می توان گفت سوزن انژکتور یک قطعه ای است به شکل نازل که ترکیب سوخت و هوای داخل محفظه احتراق را به پودر تبدیل و به موتور تزریق می کند.
این سوزن نقش بسیار مهمی را در سیستم های انژکتوری ایفا می کند و به طرز چشمگیری باعث کاهش مصرف سوخت می شود. این سوزن اجزای مختلفی دارد که به شرح زیر می باشد:
  • ورودی سوخت
  • فیلتر
  • فنر برگشت دهنده
  • سوزن انژکتور
  • خروجی سوخت یا همان تزریق سوخت
  • پوسته
  • هسته
  • سیم پیچ
  • سوکت برق
همگی این اجزا با هم به طور هماهنگ کار می کنند تا وظایف اصلی این قطعه به خوبی انجام شود.

سوزن انژکتور چگونه کار می کند؟
در سیستم های انژکتوری، سوخت با یک فشار ثابت و مشخص از قسمت های فوقانی وارد فیلتر ورودی می شود. این فشار ورودی به انژکتور با فشار ریل سوخت برابر است. درون انژکتور یک سیم پیچی قرار دارد. زمانی که جریان الکتریکی به این سیم پیچی می رسد، یک حالت آهنربایی ایجاد می شود. در همین حین سوزن انژکتور برای ایفای نقش، به طرف بالا هدایت می شود. آیا میدانید به چه علت؟ به این خاطر که سر انژکتور دارای فشار سوخت می باشد و سوخت در کوتاه ترین زمان ممکن از سر این سوزن خارج می شود.

انواع سوزن انژکتور را بشناسیم
با توجه به کارایی سوزن انژکتور، این قطعه مهم انواع مختلفی دارد. هر کدام از این سوزن ها، وظایف خاص و متفاوتی را با یکدیگر ایفا می کنند. در ادامه شما را با انواع سوزن انژکتور آشنا می کنیم.
  1. سوزن انژکتور تک سوراخ: این نوع سوزن، تنها یک سوراخ دارد که آن هم برای خروج سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. به خاطر داشته باشید هر چه تعداد سوراخ های روی این سوزن بیشتر باشد، کارایی و عملکرد آن نیز بیشتر می شود.
  2. سوزن انژکتور سه سوراخ: این نوع سوزن همانطور که از نامش پیداست، دارای سه سوراخ می باشد. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، هر چه قدر تعداد سوراخ ها بیشتر باشد، کارایی نیز بیشتر است. بنابراین می توان گفت این نوع سوزن ها، در مقایسه با سوزن انژکتورهای تک سوراخ، کارایی بیشتر و بالاتری دارند.
  3. سوزن انژکتور چهار سوراخ: برای خروج سوخت از سوزن انژکتور چهار سوراخ، دقیقا چهار خروجی وجود دارد. از آنجایی که کارایی و عملکرد این نوع سوزن ها بسیار بالاست، باید توجه داشته باشید که حتما خودرو از این نوع سوزن ها پشتیبانی کند.
در هنگام خرید سوزن انژکتور به این نکات توجه داشته باشید
زمانی که شما می خواهید سوزن انژکتور خریداری کنید، باید به یک سری نکات مهم توجه داشته باشید تا بتوانید بیشترین و بالاترین عملکرد و کارایی را از این قطعه دریافت کنید. قبلا در خصوص چند سوراخه بودن این سوزن ها و تاثیر آن بر کارایی اش توضیحاتی دادیم. حال بهتر است تا سایر موارد مهم دیگر در خصوص این سوزن را مورد بررسی قرار دهیم.
  • عمر سوزن انژکتور: این سوزن مانند بسیاری از قطعات دیگر خودرو، مصرفی است. یعنی در یک بازه زمانی مشخص کارایی بسیار مطلوبی دارد و پس از آن کیفیت کارایی آن کاهش می یابد. معمولا بازه زمانی استفاده مفید از این سوزن، توسط شرکت سازنده تعیین می شود و معیار آن، تعداد کیلومتر کارکرد خودرو است. بنابراین شما برای اینکه بتوانید کارایی با کیفیتی را از این قطعه دریافت کنید، باید حتما به بازه زمانی مشخص شده توسط شرکت سازنده توجه کنید و پس از گذشتن تاریخ مصرف آن، حتما نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

  • شرکت سازنده: نه تنها در خصوص خرید سوزن انژکتور، بلکه شما باید در خصوص خرید هر قطعه دیگری، به معتبر بودن شرکت سازنده آن توجه داشته باشید. این موضوع به شدت در کارایی این قطعه تاثیرگذار است. به خاطر داشته باشید زمانی که شما از شرکت های معتبر، قطعات خودروی خود را تهیه کنید، قطعا میزان آسیب رسانی به سایر قطعات خودرو را به حداقل ممکن می رسانید. به خاطر داشته باشید تمامی قطعات و اجزای خودرو با یکدیگر هماهنگ کار می کنند و در صورتی که یک قطعه دچار آسیب و خرابی شود، قطعات دیگر را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد.
  • ضمانت: موضوع گارانتی و ضمانت، شامل تمامی شرکت های معتبر و به نام می شود. به طور کلی قطعاتی که از سوی شرکت گارانتی شده اند، از کیفیت و کارایی مطمئنی برخوردار هستند.
  • بسته بندی محصول: آیا میدانید کیفیت بسته بندی چه تاثیری در کیفیت قطعات دارد؟ همیشه به خاطر داشته باشید یک قطعه مرغوب و با کیفیت از بسته بندی مناسبی نیز برخوردار است. معمولا تمامی قطعات معتبر و مرغوب شرکتی، دارای پلمپ و بسته بندی مطمئنی هستند تا در حین باربری و جا به جایی دچار آسیب و خرابی نشوند.
با علائم خرابی سوزن انژکتور آشنا شوید
هر قطعه ای از خودرو، هر چند هم که مرغوب و با کیفیت باشد، ممکن است دچار آسیب و خرابی شود. این موضوع یک امر کاملا طبیعی است. سوزن انژکتور هم ممکن است با مرور زمان و استفاده مکرر، دچار آسیب ها و خرابی هایی شود. آیا می دانید نشانه های خرابی این قطعه چیست؟
قبل از اینکه بخواهیم نشانه های خرابی سوزن انژکتور را مورد بررسی قرار دهیم، باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که متاسفانه سوخت های امروزی دارای ناخالصی ها و رسوبات بسیار زیادی هستند. این موضوع می تواند در خرابی سوزن انژکتور به شدت تاثیر گذار باشد. به همین علت برای جلوگیری از افزایش مصرف سوخت و خرابی قطعات دیگر، در صورتی که متوجه هر کدام از نشانه ها و علائم خرابی این قطعه شدید، بهتر است تا فورا برای تعمیر و برطرف کردن مشکل، اقدام کنید.
  • ایجاد لرزش در موتور خودرو: یکی از اولین و اصلی ترین نشانه های خرابی سوزن انژکتور، لرزش در قسمت موتور خودرو است. شما می توانید این موضوع را در حالتی که خودرو به حالت درجا کار می کند، متوجه شوید. گاهی شدت این لرزش تا حدی بالاست که شما می توانید به آسانی متوجه این موضوع شوید.
  • افزایش مصرف سوخت: یکی دیگر از مهمترین نشانه های خرابی سوزن انژکتور این است که مصرف سوخت شما افزایش پیدا می کند. ممکن است شما برای طی کردن مسیرهای کوتاه، مجبور شوید تا از سوخت بسیار زیادی استفاده کنید. بنابراین بهتر است تا برای بهینه سازی مصرف سوخت، سلامت این قطعه را مورد بررسی قرار دهید.
  • استارت خوردن سنگین خودرو: شاید بارها این مشکل برای شما به وجود آمده باشد که خودروتان خیلی سنگین استارت می خورد. آیا میدانید بد استارت خوردن خودرو می تواند نشانه خرابی سوزن انژکتور باشد؟ البته ناگفته نماند این مشکل می تواند علت های مختلفی داشته باشد اما یکی از این علت ها، خرابی این قطعه است.
  • ریپ زدن خودرو در سربالایی: زمانی که شما در جاده های پرفراز و نشیب، رانندگی می کنید، قطعا به موتور خودرو فشار بیشتری وارد می شود. اگر سوزن انژکتور خودروی شما دچار آسیب و خرابی شده باشد، قطعا در رانندگی در سربالایی ها، با ریپ زدن خودرو مواجه می شوید. برای برطرف کردن این مشکل می توانید از سلامت سوزن انژکتور اطمینان حاصل کنید.
  • خودرو شتاب ندارد: سوزن انژکتور یک قطعه کوچک اما با کاربردهای بسیار بزرگ و مهم در سیستم انژکتوری است. این قطعه وظایف مهم بسیار زیادی را به عهده دارد. اگر متوجه شدید که خودروی شما شتاب ندارد و بسیار دیر شتاب می گیرد، بدانید که یکی از علت های آن می تواند خرابی سوزن انژکتور باشد.
  • خاموش شدن ناگهانی خودرو: ممکن است زمانی که موتور خودروی شما روشن است، به طور ناگهانی و کاملا بی دلیل خاموش شود. این خاموش شدن ناگهانی می تواند به علت ضعف در سوخت رسانی و خرابی این سوزن مهم در خودرو باشد. بهتر است تا در صورت مواجه شدن با این مشکل، سریعا برای بررسی ایراد، خودرو را به تعمیرگاه ببرید.
  • خروج دود سیاه از اگزوز ماشین: یکی دیگر از نشانه های خرابی این قطعه، خروج دود سیاه از اگزوز ماشین است. این موضوع می تواند در آلودگی هوا نیز نقش بسیار مهمی داشته باشد، بنابراین بهتر است تا در اسرع وقت علت را پیدا کنید و در صورتی که سوزن انژکتور خودروی شما دچار خرابی شده بود، آن را تعویض نمایید.
در بعضی موارد هم ممکن است این قطعه دچار خرابی و آسیب نشده باشد و تنها با شستشوی انژکتور این ایرادها برطرف شود. اما در مواردی هم ممکن است که نیاز به تعویض این قطعه باشد. بهتر است تا در صورتی که هر کدام از مشکلات بالا برای خودروی شما پیش آمد، سریعا آن را برای عیب یابی به تعمیرگاه های مجاز و تخصصی ببرید.
برای عیب یابی سوزن انژکتور از این دو روش استفاده کنید
در بخش قبلی به عیب ها و مشکلاتی که می تواند برای سوزن انژکتور پیش بیاید، اشاره کردیم. حال بهتر است تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که اگر هر کدام از این مشکلات برای خودروی ما به وجود آمد، چگونه آن را برطرف کنیم؟
  1. دستگاه دیاگ
بهترین و راحت ترین روش عیب یابی سیستم های انژکتوری، استفاده از دستگاه دیاگ است. شما می توانید تمامی خطاهای انژکتورها را با دستگاه دیاگ ببینید و آنها را برطرف کنید.
  1. بررسی مقاومت انژکتور
به طور کلی مقاومت استاندارد برای سیستم های انژکتور بین 11 تا 17 اهم است. اگر متوجه شدید که مقاومت انژکتور بین این اعداد است، پس یعنی مشکلی وجود ندارد. همانطور که در بخش قبلی هم به آن اشاره کردیم، گاهی اوقات مشکل از خرابی سوزن انژکتور نیست و با یک شستشوی ساده ممکن است ایرادهای سیستم انژکتور از بین برود. این شستشو توسط دستگاه های انژکتور شو انجام می شود.

آیا می توان فقط یک انژکتور را تعویض کرد؟
معمولا این سوال برای بسیاری از رانندگان به وجود می آید که در صورتی که سوزن انژکتور دچار آسیب و خرابی شده باشد، آیا می توان تنها همان یک سوزن را تعویض کرد؟
به طور کلی زمانی که شما از یک سیستم حرف می زنید، یعنی مجموعه ای از اجزای هماهنگ با یکدیگر. عملکرد سیستم انژکتور کاملا هماهنگ است. در بیشتر مواقع زمانی که یکی از قطعه های این سیستم تعویض می شوند، ممکن است قطعه های دیگر به سختی عملکرد قطعه جدید را بپذیرند و شاید هماهنگی به طور کامل اتفاق نیفتد. بنابراین توصیه کارشناسان خودرو این است که در صورتی که یک از سوزن های سیستم انژکتور دچار خرابی و مشکل شدند، بهتر است برای جلوگیری از خرابی و بروز مشکلات بیشتر، سایر سوزن ها را نیز تعویض کرد تا نیاز به مراجعه دوباره به تعمیرگاه نباشد.

سوزن انژکتور به چه دلایلی خراب می شود؟
همانطور که میدانید سوزن انژکتور وظایف بسیار مهمی را در خودرو در سیستم انژکتوری ایفا می کند. این سوزن وظیفه دارد تا سوخت را به حالت پودری تبدیل کند و در محفظه احتراق پاشش کند. این پاشش روی سوپاپ هوا و در زمان مکش انجام می شود. خوب است تا بدانید میزان این پاشش توسط ECU زمانبندی و تنظیم می شود.
لازم است تا به این نکته اشاره کنیم که اولین مسئله در خودروهایی که با احتراق داخلی کار می کنند، این است که تامین سوخت و سوخت رسانی به خوبی در آنها انجام شود. زمانی که شما باک خودروی خود را با بنزین پر می کنید، در واقع بنزین به طور مستقیم برای تامین سوخت خودروی شما استفاده نمی شود، بلکه در ابتدا با هوا ترکیب می شود و به محفظه سیلندر وارد می شود. پس از آن با جرقه زدن شمع، احتراق انجام می شود و موتور خودرو شروع به کار کردن می کند.
در خودروهای قدیمی تر، ترکیب هوا و سوخت با سیستم کاربراتور انجام می شود. همانطور که میدانید امروزه برای تمامی خودروها، سیستم انژکتور تعبیه شده است تا عمل ادغام هوا و سوخت با کارایی بهتر و بهینه سازی بیشتری انجام شود. بنابراین اصلی ترین تفاوت سیستم انژکتور و کاربراتور در نحوه ادغام و ترکیب هوا و سوخت است. این تفاوت در نهایت به کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و خروج آلاینده های کمتری از اگزوز خودرو منجر می شود.
حال با توجه به توضیحاتی که دادیم بهتر است تا بررسی کنیم که چرا سوزن انژکتور دچار خرابی می شود؟ بهتر است تا بدانید انژکتور یک قطعه الکترونیکی – مکانیکی است که در قسمت ورودی سیلندر خودرو قرار گرفته است. این قطعه وظیفه دارد تا میزان و شدت پاشش سوخت را مشخص کند. در صورتی که انژکتور عملکرد صحیح و مناسبی داشته باشد، موتور خودرو نیز عملکرد مطلوبی خواهد داشت. اما در صورتی که این قطعه دارای مشکل و عیب باشد، قطعا در نحوه عملکرد موتور خودرو هم اختلالاتی به وجود می آید. بنابراین در رابطه مستقیمی بین کارکرد مطلوب انژکتور و موتور خودرو وجود دارد.
در صورتی که کوچکترین نقصی در نحوه عملکرد انژکتور به وجود بیاید، قطعا این موضوع می تواند در خرابی سایر قطعات از جمله سوزن انژکتور تاثیر بگذارد. گاهی ممکن است مسیر های خروجی سوخت، مسدود شوند و به نوعی رسوب در قسمت سوزن به وجود بیاید. این موضوع می تواند در اختلال در سوخت رسانی و ادغام هوا با سوخت تاثیرگذار باشد. در واقع شما باید این را در نظر داشته باشید که اختلال در عملکرد انژکتور، باعث ایجاد اختلال در عمل احتراق می شود و این موضوع می تواند در عملکرد کلی خودرو مانند حرکت کردن، تاثیرگذار باشد.

برای افزایش طول عمر سوزن انژکتور چه کارهایی انجام دهیم؟
از آنجایی که سوزن انژکتور یک قطعه بسیار مهم در سیستم انژکتوری به حساب می آید، بهتر است تا اقداماتی برای بهبود کارایی و عملکرد آن انجام دهید. شما می توانید با انجام اقداماتی ساده، عملکرد این قطعه را بهینه کنید و طول عمر مفید آن را افزایش دهید. در ادامه این نکات را برای شما عنوان می کنیم.
  • بهتر است تا در فواصل زمانی مناسب، نسبت به شستشوی انژکتور اقدام کنید. به خاطر داشته باشید منظور از شستشوی انژکتور، شستشوی معمولی نیست؛ بلکه این کار باید با دستگاه و مواد شوینده مخصوص انجام شود. بنابراین بهتر است تا سیستم انژکتوری خودروی خود را به موقع شستشو دهید.
  • یکی دیگر از مواردی که در افزایش طول عمر مفید سوزن انژکتور تاثیر می گذارد، تعویض به موقع صافی بنزین است. همانطور که در بخش های قبلی به آن اشاره کردیم، بنزین دارای رسوبات و ناخالصی های بسیار زیادی است. این ناخالصی ها تا حدودی با صافی بنزین گرفته می شود. اما بهتر است تا شما صافی بنزین را در فواصل زمانی مرتب، تعویض نمایید. این کار تاثیر بسیار زیادی بر افزایش کیفیت عملکرد سیستم انژکتوری دارد.
  • یک مورد ساده اما مهم؛ حتما قبل از اینکه چراغ بنزین خودروی شما روشن شود، بنزین بزنید. هیچ گاه اجازه ندهید تا سطح بنزین شما تا حدی پایین بیاید که چراغ بنزین روشن شود. با این کار رسوبات بنزین، راهی برای ورود به سوزن انژکتور نخواهند داشت.
انژکتور را باید چه زمانی شستشو دهیم؟
با توجه به اهمیت تمیز بودن انژکتور، در سلامت سایر قطعات شما باید در فواصل زمانی مناسبی این سیستم را شستشو دهید. در بخش های قبلی در خصوص اهمیت شستشوی سیستم انژکتور در سلامت سایر قطعات و موتور خودرو توضیحاتی را ارائه دادیم. حال بهتر است تا بررسی کنیم که بهتر است انژکتور را در چه زمانی شستشو دهیم؟
به طور کلی برخی خودروسازان زمانبندی مشخصی را برای شستشوی انژکتور مشخص می کنند. اما خوب است تا بدانید هیچ زمان خاصی برای شستشوی این سیستم وجود ندارد؛ بلکه شما باید در صورت بروز مشکل در عملکرد خودروی خود، شستشوی انژکتور را انجام دهید. به عنوان مثال اگر خودروی شما بی دلیل ریپ می زند و یا احساس کردید موتور خودروی شما به خوبی کار نمی کند، می توانید با شستشوی انژکتور این مشکلات را برطرف کنید.
بعضی از تعمیرکاران خودرو به مشتریان خود پیشنهاد می دهند با هر بار سرویس خودرو، شستشوی انژکتور را هم انجام دهند. البته این پیشنهاد برای آنها یک پیشنهاد سودآور است و منافع آنها را در بر دارد اما گاهی خوب است که قبل از بروز مشکل، نسبت به شستشوی انژکتور اقدام کنید.
 
چرا سیستم انژکتور کثیف می شود؟
سوزن انژکتور به تنهایی قادر به انجام وظایف خود نیست، بلکه هماهنگی اجزای سیستم انژکتوری باعث بهبود در کیفیت سوخت رسانی و بهبود عملکرد اجزای این سیستم از جمله سوزن انژکتور می شود.
همانطور که در بخش های قبلی به آن اشاره کردیم سوخت و بنزین دارای رسوبات و کثیفی های بسیار زیادی است. ناخالصی های موجود در بنزین یکی از اصلی ترین علت کثیف شدن سیستم انژکتور می باشد. رسوبات و ناخالصی های سوخت، باعث ایجاد رسوب در سیستم انژکتور و در نهایت خرابی این سیستم می شوند. همچنین ممکن است این خرابی و کثیفی به قطعات دیگر نیز منتقل شود و باعث ایجاد مشکل و خرابی در قطعات مختلف خودرو شود.

سخن پایانی
با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، امروزه به جای استفاده از سیستم کاربراتور، از سیستم انژکتور در خودروها استفاده می شود. این سیستم مزایای بسیار زیادی دارد که از جمله آن می توان به صرفه جویی در مصرف سوخت و بهینه سازی آن اشاره کرد. در این بخش اجزای سیستم انژکتور را به شما معرفی کردیم و عنوان کردیم که شما چگونه می توانید از این اجزا استفاده بهینه داشته باشید.
سوزن انژکتور بخش اصلی سیستم انژکتور خودرو است که وظایف مهمی را به عهده دارد. در این بخش اشاره کردیم که سلامت سوزن انژکتور چه تاثیری در عملکرد بهینه خودرو دارد و چگونه می توان خرابی آن را تشخیص داد. همچنین متوجه شدیم که چگونه در سیستم انژکتوری باید عیب یابی کنیم و برای جلوگیری از به وجود آمدن عیب و مشکل چه کارهایی باید انجام دهیم. شما می توانید با راهکارها و اطلاعاتی که به شما ارائه دادیم، نسبت به بهینه سازی سیستم انژکتور اقدامات مفیدی انجام دهید و به عملکرد خودروی خود بهبود ببخشید.


وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.