bf8938a49947814aa6d6a7e81be11066e9c5bcbb-308172874
مقالات

تایمینگ (کیت تایم) چیست؟

  • آژانس دیجیتال مارکتینگ سپتا
  • 10 شهريور 1403
  • 86 مشاهده

*با ما (گروه بازرگانی فلاحی) همراه باشید.

یکی از سیستم های اساسی در هر خودرو تایمینگ آن است.

اما تایمینگ چیست؟ 

تایم در لغت به معنی زمان است که بدین ترتیب تایمینگ نیز معادل زمانبندی می باشد. زمانبندی در موتورهای احتراق داخلی به مساله احتراق مرتبط است. در 4 مرحله درگیر در احتراق، سوپاپ ها نقش مهمی را بازی می کنند، بدین صورت که برای انجام مراحل احتراق که شامل مکش، تراکم، انفجار و تخلیه می شود، نیاز به باز و بسته شدن سوپاپ های دود و هوا است. این سوپاپ ها که در هر گردش میل لنگ یکبار باز و بسته می گردند، نیروی مورد نیاز برای انجام این کار را از میل لنگ دریافت می کنند.

اما در اینجا این سوال وجود دارد که سوپاپ ها با میل سوپاپ در ارتباط هتستند و این در حالی است که میل لنگ در پایین موتور قرار گرفته و میل سوپاپ در سرسیلندر واقع می شوند. اینجاست که پای قطعه ای به نام تسمه تایم به میان می آید، که نقش اساسی در انتقال نیرو از میل لنگ به میل سوپاپ و در نتیجه آن باز و بسته کردن سوپاپ ها دارد. در حقیقت عملیات زمانبندی که پیش از این به آن اشاره شد، توسط تسمه تایم و در برخی خودرو ها به کمک زنجیر و یا چرخ دنده صورت می گیرد. در اینجا باید خاطر نشان کرد که کارکرد درست این تسمه در گرو قطعاتی همچون تسمه سفت کن و غلتک هرزگرد می باشد، که معمولا تسمه تایم به همراه این دو قطعه به صورت کیت ارائه می شوند.

ارتباط بین تسمه تایم و تایمینگ

تسمه تایم که وظیفه کنترل حرکت نیل سوپاپ و باز و بسته شدن به موقع سوپاپ ها را برعهده دارد، سرعت گردش میل لنگ و میل سوپاپ را با یکدیگر هماهنگ می کند تا عملیات احتراق به درستی صورت پذیرد. تسمه تایم جزء قطعات لاستیکی موتور خودرو محسوب شده و تسمه ای دندانه دار می باشد. اگر به بخش داخلی این قطعه نگاه کنید، متوجه دندانه های عرضی عاجدار آن خواهید شد. در سر میل لنگ قطعه ای دندانه دار به نام پولی سر میل لنگ وجود دارد که قابلیت قرار گرفتن تسمه دندانه دار را دارد. به طور مشابه میل سوپاپ نیز این چرخ دنده را داشته با این تفاوت که قطر و سایز آن در مورد میل سوپاپ بزرگ تر می باشد. تسمه تایم در واقع با اتصال این دو چرخ دنده به یکدیگر، نیرو را از میل لنگ به میل بادامک منتقل می کند. این تسمه ها با توجه به نوع خودرو و کاربردشان دارای جنس های متنوع بوده که با گام های متفاوت و پروفیل دندانه های مختلف تولید می شوند. 
در اینجا منظور از گام در تسمه تایم در واقع فاصله بین مرکز یک دندانه تا مرکز دندانه بعد و پروفیل شکل دندانه ها می باشد. تسمه تایم را از آنجایی که به آسانی قابل دیدن نیست می توان تسمه فراموش شده نامید که در پشت پوششی قرار می گیرد. با برداشتن این پوشش، این قطعه قابل مشاهده می باشد. در صورتی که به این قطعه توجه کافی نداشته و یا به موقع آن را تعویض نکنید، بسیار می تواند برای شما دردسرساز باشد.

تسمه سفت کن و پولی هرزگرد

تسمه سفت کن که با تسمه تایم در اتباط می باشد، قطعه ای بلبرینگ مانند بوده که از شل شدن و یا به هم خوردن تایمینگ موتور جلوگیری می کند. قطعه دیگری که در راستای تایمینگ به تسمه تایم کمک می کند، پولی هرزگرد است. این قطعه وظیفه تنظیم موقعیت تسمه تایم را بر عهده دارد.

بطور کلی برای سفت بودن و کارکرد صحیح تسمه از تسمه سفت کن و پولی هرزگرد استفاده می شود که تسمه را به طرف پایین فشار داده تا سفتی آن به اندازه مناسب برای عملکرد صحیح باشد.


وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.