آشنایی با خرابی های رایج ماشین و راهکار رفع عیب آن
ماشینها، چه در نوع ساده و چه در نوع پیچیده، از مجموعهای از قطعات و اجزای مختلف تشکیل شدهاند که هر کدام وظایف خاص خود را دارند. خرابی هر یک از این اجزا میتواند منجر به بروز مشکلاتی در عملکرد ماشین و حتی توقف کامل آن شود.
در این مقاله، به بررسی برخی از خرابیهای رایج ماشینها و راهکارهای رفع عیب آنها میپردازیم.
خرابی های رایج موتور
مشکلات استارت خوردن
استارت خوردن اولین قدم برای روشن شدن خودرو است و اگر با مشکل مواجه شود، میتواند رانندگی را به چالش بکشد. مشکلات استارت خوردن میتوانند دلایل مختلفی داشته باشند که در ادامه به برخی از رایجترین آنها اشاره میکنیم:
1. مشکلات باتری
• باتری ضعیف: اگر باتری خودرو ضعیف باشد، ممکن است قدرت کافی برای چرخاندن موتور استارت را نداشته باشد.
• اتصالات ضعیف باتری: اگر اتصالات باتری شل یا کثیف باشند، میتوانند جریان برق را به درستی منتقل نکنند و باعث مشکل در استارت خوردن شوند.
• باتری فرسوده: عمر مفید باتریها محدود است و پس از مدتی نیاز به تعویض دارند.
• اتصالات ضعیف باتری: اگر اتصالات باتری شل یا کثیف باشند، میتوانند جریان برق را به درستی منتقل نکنند و باعث مشکل در استارت خوردن شوند.
• باتری فرسوده: عمر مفید باتریها محدود است و پس از مدتی نیاز به تعویض دارند.
2. مشکلات سیستم استارت
• موتور استارت معیوب: اگر موتور استارت خراب باشد، نمیتواند میل لنگ موتور را بچرخاند و خودرو روشن نمیشود.
• سیم کشی معیوب: سیم کشی مربوط به استارت ممکن است دچار مشکلاتی مانند پارگی، خوردگی یا اتصالی باشد که مانع از استارت خوردن خودرو میشود.
• رله استارت معیوب: رله استارت وظیفه دارد که برق را به موتور استارت منتقل کند. اگر رله خراب باشد، استارت کار نمیکند.
3. مشکلات دیگر
• مشکلات مربوط به سیستم جرقه زنی: اگر شمع ها، وایر شمع ها یا کوئل معیوب باشند، جرقه لازم برای احتراق در موتور ایجاد نمیشود و خودرو روشن نمیشود.
• مشکلات مربوط به سیستم سوخت رسانی: اگر فیلتر بنزین کثیف باشد، پمپ بنزین خراب باشد یا انژکتورها مشکل داشته باشند، سوخت کافی به موتور نمیرسد و خودرو روشن نمیشود.
• مشکلات امنیتی: برخی از خودروها مجهز به سیستمهای امنیتی هستند که در صورت عدم شناسایی کلید یا سوئیچ، مانع از استارت خوردن خودرو میشوند.
در صورت بروز مشکل در استارت خوردن خودرو، میتوانید اقدامات زیر را انجام دهید:
• بررسی اتصالات باتری: اتصالات باتری را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را تمیز و محکم کنید.
• تست باتری: باتری را با استفاده از دستگاه تست باتری بررسی کنید. اگر باتری ضعیف یا فرسوده باشد، باید آن را تعویض کنید.
• بررسی فیوزها: فیوزهای مربوط به استارت را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.
• استارت زدن با کابل باتری: اگر باتری خودرو شما ضعیف است، میتوانید با استفاده از کابل باتری از یک خودرو دیگر کمک بگیرید.
• مراجعه به مکانیک: اگر با انجام اقدامات بالا مشکل حل نشد، باید به یک مکانیک مراجعه کنید تا مشکل را به طور دقیق تشخیص و رفع کند.
برای مطالعه مقاله آشنایی با رادیاتور ماشین+علائم خرابی و راهکار کلیک کنید.
دود کردن بیش از حد
دود خارج شده از اگزوز ماشین، نشان دهنده احتراق و عملکرد موتور است. اما اگر دود بیش از حد باشد، میتواند نشان دهنده وجود مشکل در موتور باشد. دود با رنگهای مختلف، نشان دهنده مشکلات مختلفی است:
خارج شدن دود سیاه
احتراق ناقص:
• اگر فیلتر هوا کثیف یا مسدود باشد،
• انژکتورها یا سنسور اکسیژن معیوب باشند،
• رینگ و پیستونها فرسوده باشند،
• شمعها یا وایر شمعها مشکل داشته باشند،
• منیفولد ورودی هوا مسدود شده باشد،
• فشار بنزین بیش از حد باشد،
• سیستم جرقهزنی ضعیف باشد،
• موتور بیش از حد گرم شده باشد،
• روغن به محفظه احتراق نشت کند،
• کاتالیزور خراب باشد،
دود سیاه از اگزوز خارج میشود.
• اگر فیلتر هوا کثیف یا مسدود باشد،
• انژکتورها یا سنسور اکسیژن معیوب باشند،
• رینگ و پیستونها فرسوده باشند،
• شمعها یا وایر شمعها مشکل داشته باشند،
• منیفولد ورودی هوا مسدود شده باشد،
• فشار بنزین بیش از حد باشد،
• سیستم جرقهزنی ضعیف باشد،
• موتور بیش از حد گرم شده باشد،
• روغن به محفظه احتراق نشت کند،
• کاتالیزور خراب باشد،
دود سیاه از اگزوز خارج میشود.
خارج شدن دود سفید
سوختن واشر سرسیلندر:
• اگر واشر سرسیلندر خراب باشد،
• آب به محفظه احتراق راه پیدا میکند و
• دود سفید متراکم از اگزوز خارج میشود.
معیوب بودن سیستم خنک کننده:
• اگر سیستم خنک کننده به درستی کار نکند،
• موتور بیش از حد گرم میشود و
• بخار آب از اگزوز خارج میشود.
روغن سوزی:
• اگر رینگ و پیستونها فرسوده باشند،
• روغن به محفظه احتراق نشت میکند و
• دود سفید متراکم از اگزوز خارج میشود.
• آب به محفظه احتراق راه پیدا میکند و
• دود سفید متراکم از اگزوز خارج میشود.
معیوب بودن سیستم خنک کننده:
• اگر سیستم خنک کننده به درستی کار نکند،
• موتور بیش از حد گرم میشود و
• بخار آب از اگزوز خارج میشود.
روغن سوزی:
• اگر رینگ و پیستونها فرسوده باشند،
• روغن به محفظه احتراق نشت میکند و
• دود سفید متراکم از اگزوز خارج میشود.
خارج شدن دود آبی
روغن سوزی:
• اگر رینگ و پیستونها فرسوده باشند،
• سوپاپها یا راهنمای سوپاپها مشکل داشته باشند،
• توربوشارژر یا سوپرشارژر خراب باشد،
• روغن به محفظه احتراق نشت میکند و
• دود آبی از اگزوز خارج میشود.
• اگر رینگ و پیستونها فرسوده باشند،
• سوپاپها یا راهنمای سوپاپها مشکل داشته باشند،
• توربوشارژر یا سوپرشارژر خراب باشد،
• روغن به محفظه احتراق نشت میکند و
• دود آبی از اگزوز خارج میشود.
راهکارهای رفع مشکل دود کردن
•بررسی و تعویض فیلتر هوا:
فیلتر هوا را به طور مرتب بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
•بررسی و تعمیر انژکتورها و سنسور اکسیژن:
انژکتورها و سنسور اکسیژن را توسط یک مکانیک بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض کنید.
•بررسی و تعمیر رینگ و پیستونها:
اگر رینگ و پیستونها فرسوده شدهاند، باید توسط یک مکانیک تعمیر یا تعویض شوند.
•بررسی و تعمیر شمعها و وایر شمعها:
شمعها و وایر شمعها را به طور مرتب بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
•بررسی و رفع انسداد منیفولد ورودی هوا:
منیفولد ورودی هوا را توسط یک مکانیک بررسی و در صورت نیاز رفع انسداد کنید.
•بررسی و تنظیم فشار بنزین:
شار بنزین را توسط یک مکانیک بررسی و در صورت نیاز تنظیم کنید.
•بررسی و تعمیر سیستم جرقهزنی:
سیستم جرقهزنی را توسط یک مکانیک بررسی و در صورت نیاز تعمیر کنید.
•بررسی و تعمیر سیستم خنک کننده:
سیستم خنک کننده را توسط یک مکانیک بررسی و در صورت نیاز تعمیر کنید.
•بررسی و تعمیر واشر سرسیلندر:
اگر واشر سرسیلندر خراب شده است، باید توسط یک مکانیک تعمیر یا تعویض شود.
•بررسی و تعمیر انژکتورها و سنسور اکسیژن:
انژکتورها و سنسور اکسیژن را توسط یک مکانیک بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض کنید.
•بررسی و تعمیر رینگ و پیستونها:
اگر رینگ و پیستونها فرسوده شدهاند، باید توسط یک مکانیک تعمیر یا تعویض شوند.
•بررسی و تعمیر شمعها و وایر شمعها:
شمعها و وایر شمعها را به طور مرتب بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
•بررسی و رفع انسداد منیفولد ورودی هوا:
منیفولد ورودی هوا را توسط یک مکانیک بررسی و در صورت نیاز رفع انسداد کنید.
•بررسی و تنظیم فشار بنزین:
شار بنزین را توسط یک مکانیک بررسی و در صورت نیاز تنظیم کنید.
•بررسی و تعمیر سیستم جرقهزنی:
سیستم جرقهزنی را توسط یک مکانیک بررسی و در صورت نیاز تعمیر کنید.
•بررسی و تعمیر سیستم خنک کننده:
سیستم خنک کننده را توسط یک مکانیک بررسی و در صورت نیاز تعمیر کنید.
•بررسی و تعمیر واشر سرسیلندر:
اگر واشر سرسیلندر خراب شده است، باید توسط یک مکانیک تعمیر یا تعویض شود.
•تعویض روغن موتور:
از روغن موتور با کیفیت مناسب استفاده کنید و آن را به طور مرتب تعویض کنید.
در صورت مشاهده دود بیش از حد از اگزوز ماشین، به خصوص اگر دود رنگی غیرطبیعی داشته باشد، به یک مکانیک مراجعه کنید تا مشکل را به طور دقیق تشخیص و رفع کند.
کم شدن قدرت موتور
کاهش قدرت موتور یکی از مشکلات رایج خودروها است که میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. در این مقاله به بررسی برخی از رایجترین دلایل کم شدن قدرت موتور و راهکارهای رفع آن میپردازیم.
دلایل کم شدن قدرت موتور
مشکلات سیستم سوخت رسانی:
•کثیف بودن فیلتر بنزین:
اگر فیلتر بنزین کثیف باشد،به اندازه کافی سوخت به موتور نمیرسد وقدرت موتور کاهش مییابد. همچنین اگر پمپ بنزین خراب باشد،نمیتواند فشار کافی برای رساندن سوخت به موتور را ایجاد کند و قدرت موتور کاهش مییابد.
•معیوب بودن انژکتورها:
•معیوب بودن انژکتورها:
اگر انژکتورها معیوب باشند،سوخت به طور صحیح به محفظه احتراق پاشیده نمیشود وقدرت موتور کاهش مییابد.
• مشکلات سیستم جرقه زنی
اگر شمع ها معیوب باشند،جرقه لازم برای احتراق در موتور ایجاد نمیشود و قدرت موتور کاهش مییابد.
•معیوب بودن وایر شمع ها:
اگر وایر شمع ها معیوب باشند،جرقه به درستی به شمع ها منتقل نمیشود و قدرت موتور کاهش مییابد.
•فرسودگی رینگ و پیستون ها:
اگر رینگ و پیستون ها فرسوده باشند کمپرس موتور کاهش مییابد و قدرت موتور کم میشود.
•مشکلات مربوط به سوپاپ ها:
اگر سوپاپ ها به درستی باز و بسته نشوند،احتراق به طور کامل انجام نمیشود و قدرت موتور کاهش مییابد.
•مشکلات مربوط به واشر سرسیلندر:
اگر واشر سرسیلندر خراب باشد، آب به محفظه احتراق راه پیدا میکند وقدرت موتور کاهش مییابد.
مشکلات سیستم تنفس
• کثیف بودن فیلتر هوا:
اگر فیلتر هوا کثیف باشد،هوای کافی به موتور نمیرسد وقدرت موتور کاهش مییابد.
•مسدود شدن مسیر ورودی هوا:
اگر مسیر ورودی هوا مسدود باشد،هوای کافی به موتور نمیرسد وقدرت موتور کاهش مییابد.
مشکلات سیستم خنک کننده
•گرم شدن بیش از حد موتور:
اگر موتور بیش از حد گرم شود،سیستم خنک کننده به درستی کار نمیکند و قدرت موتور کاهش مییابد.
راهکارهای رفع مشکل کم شدن قدرت موتور
•بررسی و تعویض فیلتر بنزین:
فیلتر بنزین را به طور مرتب بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
•بررسی و تعمیر پمپ بنزین:
اگر پمپ بنزین خراب است، باید توسط یک مکانیک تعمیر یا تعویض شود.
•بررسی و تعمیر انژکتورها:
انژکتورها را توسط یک مکانیک بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض کنید.
• بررسی و تعویض شمع ها:
شمع ها را به طور مرتب بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
•بررسی و تعویض وایر شمع ها:
وایر شمع ها را به طور مرتب بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
فیلتر بنزین را به طور مرتب بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
•بررسی و تعمیر پمپ بنزین:
اگر پمپ بنزین خراب است، باید توسط یک مکانیک تعمیر یا تعویض شود.
•بررسی و تعمیر انژکتورها:
انژکتورها را توسط یک مکانیک بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض کنید.
• بررسی و تعویض شمع ها:
شمع ها را به طور مرتب بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
•بررسی و تعویض وایر شمع ها:
وایر شمع ها را به طور مرتب بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
نشت روغن
نشت روغن یکی از مشکلات رایج در خودروها است که میتواند عواقب ناخوشایندی به دنبال داشته باشد. بلکه میتواند باعث کم شدن روغن موتور و آسیب به موتور خودرو نیز شود.
دلایل نشت روغن
مشکلات واشرها:
• واشرهای مختلفی در موتور خودرو وجود دارند که از نشت روغن جلوگیری میکنند. اگر این واشرها فرسوده یا آسیب ببینند، روغن میتواند از آنها نشت کند.
•مشکلات مربوط به پیچ ها و مهره ها:
اگر پیچ ها و مهره های مربوط به قطعاتی مانند فیلتر روغن،کارتل و سرسیلندر شل یا خراب باشند، روغن میتواند از آنها نشت کند.
• ترک خوردگی یا سوراخ شدن قطعات:
اگر قطعاتی مانند کارتل، پوسته گیربکس و سرسیلندر ترک بخورند یا سوراخ شوند، روغن میتواند از آنها نشت کند.
•مشکلات مربوط به کاسه نمدها:
کاسه نمدها در قسمت های مختلف موتور مانند میل لنگ، میل سوپاپ و پلوس ها به کار می روند تا از نشت روغن جلوگیری کنند.اگر کاسه نمدها فرسوده یا آسیب ببینند، روغن میتواند از آنها نشت کند.
راهکارهای رفع مشکل نشت روغن
• شناسایی محل نشت:
اولین قدم برای رفع مشکل نشت روغن، شناسایی محل دقیق نشت است. برای این کار میتوانید از زیر ماشین را بررسی کنید و به دنبال لکههای روغن باشید.پس از شناسایی محل نشت، باید اقدام به رفع مشکل کنید. در برخی موارد،ممکن است با سفت کردن پیچ ها و مهره ها مشکل حل شود. اما در موارد دیگر، ممکن است نیاز به تعویض واشر، کاسه نمد یا قطعه آسیب دیده باشد.
مراجعه به مکانیک:
• اگر در پیدا کردن محل نشت یا رفع مشکل نشت روغن مشکل دارید، باید به یک مکانیک مراجعه کنید.
جوش آوردن موتور
جوش آوردن موتور یکی از مشکلات رایج در خودروها است که میتواند عواقب ناخوشایندی به دنبال داشته باشد. جوش آوردن موتور میتواند به دلیل نقص فنی یا نقص در عملکرد سیستم خنک کننده رخ دهد.
•مشکلات مربوط به سیستم خنک کننده
•کمبود آب رادیاتور:
اگر آب رادیاتور کم باشد،موتور به اندازه کافی خنک نمیشود و جوش میآورد.
•خرابی واتر پمپ:
واتر پمپ وظیفه دارد که آب را در سیستم خنک کننده به گردش درآورد.اگر واتر پمپ خراب باشد،آب به درستی در سیستم خنک کننده گردش نمیکند و موتور جوش میآورد.(جهت خرید واتر پمپ پژو و راهکار رفع عیب آن کلیک کنید)
•مسدود شدن رادیاتور:
اگر رادیاتور مسدود شود،نمیتواند به درستی گرما را از موتور دفع کند و موتور جوش میآورد.
•خرابی فن رادیاتور:
فن رادیاتور وظیفه دارد که در مواقعی که موتور به دمای بالا میرسد،روشن شود و به خنک شدن موتور کمک کند. اگر فن رادیاتور خراب باشد، موتور جوش میآورد.
•مشکلات مربوط به واشر سرسیلندر:
اگر واشر سرسیلندر خراب باشد، میتواند باعث نشت آب به داخل محفظه احتراق شود.این امر میتواند باعث افزایش دمای موتور و جوش آوردن موتور شود.
•مشکلات مربوط به ترموستات:
ترموستات وظیفه دارد که دمای موتور را کنترل کندو در مواقعی که دمای موتور بالا میرود،شیر رادیاتور را باز کند تا آب به داخل رادیاتور و برای خنک شدن به گردش درآید. اگر ترموستات خراب باشد، ممکن است شیر رادیاتور به موقع باز نشودو موتور جوش بیاورد.
•مشکلات مربوط به روغن موتور:
اگر روغن موتور کم باشد یا کیفیت مناسبی نداشته باشد،نمیتواند به درستی گرما را از موتور دفع کندو موتور جوش میآورد.
اقدامات لازم در هنگام جوش آوردن موتور
• خاموش کردن موتور:
اولین قدم در هنگام جوش آوردن موتور، خاموش کردن موتور است. رانندگی با موتور جوش آورده میتواند به موتور آسیب جدی برساند.
•باز کردن درب کاپوت:
درب کاپوت را باز کنید تا بخار آب از موتور خارج شود و موتور خنک شود.
•بررسی سطح آب رادیاتور:
سطح آب رادیاتور را بررسی کنید. اگر آب رادیاتور کم است، بعد از خنک شدن موتور، آب رادیاتور را به مقدار کافی اضافه کنید.
•انتظار برای خنک شدن موتور:
به موتور فرصت دهید تا به طور کامل خنک شود.این کار ممکن است 15 تا 30 دقیقه طول بکشد.
• مراجعه به مکانیک:
بعد از خنک شدن موتور، به یک مکانیک مراجعه کنید تا مشکل را به طور دقیق تشخیص و رفع کند.
خرابی های رایج سیستم انتقال قدرت
مشکل در تعویض دنده
تعویض دنده یکی از اقدامات اساسی در رانندگی است که باید به نرمی و بدون مشکل انجام شود. اما گاهی اوقات ممکن است در تعویض دنده با مشکلاتی مواجه شویم. این مشکلات میتوانند دلایل مختلفی داشته باشند.
مشکلات مربوط به کلاچ
•صفحه کلاچ فرسوده:
اگر صفحه کلاچ فرسوده باشد، به درستی درگیر نمیشود و تعویض دنده دشوار میشود.
•کاسه نمد و دیسک کلاچ خراب:
اگر کاسه نمد و دیسک کلاچ خراب باشند،عمل کلاچ به درستی انجام نمیشود وتعویض دنده دشوار میشود.
•مشکلات مربوط به سیستم هیدرولیک کلاچ:
اگر سیستم هیدرولیک کلاچ مشکل داشته باشد،فشار کافی برای درگیر شدن کلاچ ایجاد نمیشود وتعویض دنده دشوار میشود.
•مشکلات مربوط به سنکروها:
سنکروها وظیفه دارند که سرعت چرخش دنده ها را همسان سازی کنند تا تعویض دنده به نرمی انجام شود. اگر سنکروها فرسوده یا آسیب ببینند، تعویض دنده دشوار میشود.
•مشکلات مربوط به شفت ها و یاتاقان ها:
اگر شفت ها و یاتاقان های گیربکس فرسوده یا آسیب ببینند، تعویض دنده دشوار میشود.
•کمبود روغن گیربکس:
اگر روغن گیربکس کم باشد یا کیفیت مناسبی نداشته باشد، تعویض دنده دشوار میشود.
برای مشاهده انواع دیسک و صفحه و راهکار رفع عیب آن کلیک کنید
لرزش هنگام تعویض دنده
لرزش هنگام تعویض دنده کوتاه میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از رایجترین دلایل این مشکل عبارتند از:
مشکلات مربوط به کلاچ
•صفحه کلاچ فرسوده:
اگر صفحه کلاچ فرسوده باشد، به درستی درگیر نمیشود و در هنگام تعویض دنده، به خصوص دندههای کوتاه، لرزش ایجاد میکند.
•کاسه نمد و دیسک کلاچ خراب:
اگر کاسه نمد و دیسک کلاچ خراب باشند،عمل کلاچ به درستی انجام نمیشود ودر هنگام تعویض دنده، به خصوص دندههای کوتاه، لرزش ایجاد میکند.
•مشکلات مربوط به سیستم هیدرولیک کلاچ:
اگر سیستم هیدرولیک کلاچ مشکل داشته باشد، فشار کافی برای درگیر شدن کلاچ ایجاد نمیشود و در هنگام تعویض دنده، به خصوص دندههای کوتاه،
لرزش ایجاد میکند.
•مشکلات مربوط به سنکروها:
سنکروها وظیفه دارند که سرعت چرخش دنده ها را همسان سازی کنند تا تعویض دنده به نرمی انجام شود. اگر سنکروها فرسوده یا آسیب ببینند در هنگام تعویض دنده، به خصوص دندههای کوتاه، لرزش ایجاد میکند.
•مشکلات مربوط به شفت ها و یاتاقان ها:
اگر شفت ها و یاتاقان های گیربکس فرسوده یا آسیب ببینند، در هنگام تعویض دنده، به خصوص دندههای کوتاه، لرزش ایجاد میکند.
•کمبود روغن گیربکس:
اگر روغن گیربکس کم باشد یا کیفیت مناسبی نداشته باشد، در هنگام تعویض دنده، به خصوص دندههای کوتاه، لرزش ایجاد میکند.
•مشکلات مربوط به بوش ها و خارها:
اگر بوش ها و خارهای دسته دنده فرسوده یا آسیب ببینند، در هنگام تعویض دنده، به خصوص دندههای کوتاه، لرزش ایجاد میکند.
•مشکلات مربوط به کابل ها و اهرم ها:
اگر کابل ها و اهرم های مربوط به دسته دنده شل یا خراب باشند، در هنگام تعویض دنده، به خصوص دندههای کوتاه، لرزش ایجاد میکند.
خرابی های رایج سیستم تعلیق و فرمان
لرزش فرمان
مشکلات مربوط به چرخ ها:
• عدم تعادل چرخ ها
• ساییدگی ناهموار لاستیک ها
• آسیب دیدگی رینگ ها
مشکلات مربوط به سیستم تعلیق:
• فرسودگی بوش ها و سیبک ها
• خرابی کمک فنر ها
• نقص در سیستم فرمان
مشکلات مربوط به ترمز:
• تاب برداشتن دیسک های ترمز
• نقص در سیستم ترمز ABS
راه حل:
• بررسی و بالانس چرخ ها
• تعویض لاستیک ها در صورت ساییدگی ناهموار
• تعمیر یا تعویض رینگ های آسیب دیده
• بررسی و تعمیر بوش ها و سیبک ها
• بررسی و تعویض کمک فنر ها
• بررسی و تعمیر سیستم فرمان
• بررسی و تعمیر دیسک های ترمز
• بررسی و تعمیر سیستم ترمز ABS
کشیدن ماشین به یک سمت
مشکلات مربوط به ترمز:
• نقص در سیستم ترمز یک سمت خودرو
• گیر کردن لنت ترمز در یک سمت
مشکلات مربوط به سیستم تعلیق:
• نقص در سیستم تعلیق یک سمت خودرو
• تفاوت ارتفاع در سیستم تعلیق دو سمت
مشکلات مربوط به چرخ ها:
• فشار باد نامناسب در یک سمت
• نقص در سیستم فرمان
راه حل
• بررسی و تعمیر سیستم ترمز
• بررسی و تعمیر لنت های ترمز
• بررسی و تعمیر سیستم تعلیق
• تنظیم ارتفاع سیستم تعلیق
• بررسی و تنظیم فشار باد چرخ ها
• بررسی و تعمیر سیستم فرمان
صدای غیرعادی از سیستم تعلیق
فرسودگی بوش ها و سیبک ها:
• ایجاد صدا در هنگام عبور از دست اندازها
خرابی کمک فنر ها:
• ایجاد صدا در هنگام تکان دادن خودرو
نقص در سیستم تعلیق:
• ایجاد صداهای مختلف در هنگام رانندگی
راه حل
• بررسی و تعویض بوش ها و سیبک های فرسوده
• بررسی و تعویض کمک فنر های خراب
• بررسی و تعمیر نقص در سیستم تعلیق
برای مشاهده انواع بوش و پیستون و راهکار رفع عیب آن کلیک کنید
نشت روغن کمک فنر
پارگی یا فرسودگی واشر ها و اورینگ ها:
• نشت روغن از کمک فنر
آسیب دیدگی بدنه کمک فنر:
• نشت روغن از کمک فنر
راه حل
• بررسی و تعویض واشر ها و اورینگ های فرسوده
• تعویض کمک فنر در صورت آسیب دیدگی بدنه
خرابی های رایج سیستم ترمز
ضعیف بودن ترمزها
کم بودن سطح روغن ترمز:
• نشتی در سیستم ترمز
• فرسودگی لنت ها
مشکلات مربوط به لنت ها:
• سایش بیش از حد لنت ها
• کیفیت نامناسب لنت ها
• نقص در سیستم لنت ها
مشکلات مربوط به دیسک ها:
• تاب برداشتن دیسک ها
• سایش بیش از حد دیسک ها
مشکلات مربوط به سیستم هیدرولیک ترمز:
• نقص در سیستم ABS
• هوا گرفتن سیستم ترمز
راه حل
• بررسی و تنظیم سطح روغن ترمز
• بررسی و تعویض لنت های فرسوده
• استفاده از لنت های باکیفیت
• بررسی و تعمیر نقص در سیستم لنت ها
• بررسی و تعویض دیسک های آسیب دیده
• بررسی و تعمیر نقص در سیستم ABS
• هواگیری سیستم ترمز
صدای غیرعادی از ترمزها
سایش بیش از حد لنت ها:
• ایجاد صدای سوت هنگام ترمزگیری
کیفیت نامناسب لنت ها:
• ایجاد صدای جیغ هنگام ترمزگیری
تاب برداشتن دیسک ها:
• ایجاد صدای لرزش هنگام ترمزگیری
مشکلات مربوط به سیستم کالیپر:
• ایجاد صدای تق تق هنگام ترمزگیری
راه حل
• بررسی و تعویض لنت های فرسوده
• استفاده از لنت های باکیفیت
• بررسی و تعویض دیسک های آسیب دیده
• بررسی و تعمیر نقص در سیستم کالیپر
لرزش فرمان هنگام ترمزگیری
دلایل
تاب برداشتن دیسک ها:
• ایجاد لرزش در فرمان هنگام ترمزگیری
مشکلات مربوط به سیستم تعلیق:
• نقص در سیستم تعلیق
راه حل
• بررسی و تعویض دیسک های آسیب دیده
• بررسی و تعمیر نقص در سیستم تعلیق
کشیدن ماشین به یک سمت هنگام ترمزگیری
دلایل
مشکلات مربوط به سیستم ترمز:
• نقص در سیستم ترمز یک سمت خودرو
• گیر کردن لنت ترمز در یک سمت
مشکلات مربوط به سیستم تعلیق:
• نقص در سیستم تعلیق یک سمت خودرو
• تفاوت ارتفاع در سیستم تعلیق دو سمت
راه حل
• بررسی و تعمیر سیستم ترمز
• بررسی و تعمیر لنت های ترمز
• بررسی و تعمیر سیستم تعلیق
• تنظیم ارتفاع سیستم تعلیق
خرابی های رایج سیستم برقی
روشن شدن چراغ چک
دلایل
مشکلات مربوط به سنسورها:
• خرابی سنسور اکسیژن
• خرابی سنسور جریان هوا
• خرابی سنسور دمای موتور
مشکلات مربوط به سیستم جرقه زنی:
• خرابی شمع ها
• خرابی وایرها
• خرابی کوئل
مشکلات مربوط به سیستم سوخت رسانی:
• گرفتگی انژکتورها
• نقص در پمپ بنزین
مشکلات مربوط به مبدل کاتالیستی:
• نقص در مبدل کاتالیستی
راه حل
مرحله اول: به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید و معنی دقیق چراغ چک را بررسی کنید.
مرحله دوم: از یک دستگاه دیاگ برای تشخیص دقیق کد خطا استفاده کنید.
مرحله سوم: با توجه به کد خطا، مشکل را با مراجعه به یک مکانیک ماهر تعمیر کنید.
مشکل در استارت خوردن
مشکلات مربوط به باتری:
• کمبود شارژ باتری
• خرابی باتری
مشکلات مربوط به سیستم استارت:
• نقص در استارت
• نقص در سیم کشی مربوط به استارت
مشکلات مربوط به سیستم سوخت رسانی:
• کمبود بنزین
• نقص در پمپ بنزین
راه حل
• مرحله اول: بررسی کنید که آیا باتری شارژ دارد یا خیر.
• مرحله دوم: اگر باتری شارژ ندارد، آن را شارژ کنید یا تعویض کنید.
• مرحله سوم: اگر مشکل از باتری نیست، استارت و سیم کشی مربوط به آن را بررسی کنید.
• مرحله چهارم: اگر مشکل از استارت یا سیم کشی آن نیست، سیستم سوخت رسانی را بررسی کنید.
نقص در عملکرد سیستم های برقی مانند چراغ ها، شیشه بالابرها و ...
مشکلات مربوط به باتری:
• کمبود شارژ باتری
• خرابی باتری
مشکلات مربوط به فیوزها:
• سوختن فیوز مربوطه
مشکلات مربوط به سیم کشی:
• نقص در سیم کشی مربوط به سیستم مورد نظر
راه حل
• مرحله اول: بررسی کنید که آیا باتری شارژ دارد یا خیر.
• مرحله دوم: اگر باتری شارژ ندارد، آن را شارژ کنید یا تعویض کنید.
• مرحله سوم: اگر مشکل از باتری نیست، فیوزهای مربوطه را بررسی کنید.
• مرحله چهارم: اگر مشکل از فیوزها نیست، سیم کشی مربوط به سیستم مورد نظر را بررسی کنید.
سخن پایانی
در این مقاله به بررسی برخی از خرابی های رایج ماشین و راهکار رفع عیب آن پرداختیم. هدف از این مقاله آشنایی شما با این مشکلات و راه حل های آنها بود تا در صورت بروز مشکل بتوانید به راحتی آن را حل کنید.
فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پکیج خودرو در جهت تهیه و توزیع قطعات یدکی خودرو با توجه به سه رویکرد : اصالت کالا، کیفیت مناسب، قیمت واقعی و درست، راه اندازی شده است و تلاش گرده است، دغدغه های تعمیرکاران و مصرف کنندگان گرامی را با تهیه قطعات یدکی از تولید کنندگان با اصالت داخلی با برندهای معتبر و فروش با قیمت واقعی و درست به همراه ضمانت و تایید اصالت کالا، برطرف کند