6122cee42b8b39389aa1ba62a46aad821cb84dc6-1327494604
مقالات

آنچه باید درباره موتور خودرو بدانید!

  • آژانس دیجیتال مارکتینگ سپتا
  • 10 شهريور 1403
  • 49 مشاهده
*با ما (گروه بازرگانی فلاحی) همراه باشید.

موتور ماشین یک مجموعه منظم و پیچیده است که زندگی انسان ها را متحول کرده است. انواع مختلفی از موتور خودرو در بازار موجود است. اما قطعات اصلی تشکیل دهنده موتور خودرو بین آن ها مشترک است. این قطعات در کنار یکدیگر می توانند باعث افزایش بازدهی و راندمان موتور شده و در مقابل اگر در هر یک از اجزا اشکالی به وجود آید، در عملکرد بقیه قطعات هم اختلال ایجاد کرده و در نهایت باعث آسیب به موتور خودرو می شود.

قطعات موتور ماشین و کاربرد آن ها:

_بلوک سیلندر _سیلندر _سرسیلندر _واشر سرسیلندر _بوش سیلندر _واتر پمپ _پیستون _رینگ پیستون _میل لنگ _کارتر _سوپاپ
_میل سوپاپ یا میل بادامک _شمع _تسمه تایم _فلایویل _شاتون _فنر سوپاپ _پمپ روغن _توربو شارژ _سوپر شارژ _موتور استارت 
_سوپاپ پی سی وی

1- بلوک سیلندر
اصلی ترین بخش موتور ماشین، بلوک سیلندر بوده که همان تنه یا بدنه اصلی موتور می باشد. سیلندر ها، سرسیلندر، پیستون، شاتون، کارتل، رینگ و میل‌لنگ در این قسمت فرار داشته و وظیفه فونداسیون موتورهای احتراق داخلی بر عهده بلوک سیلندر است.
به دلیل این که عمل جرقه‌زنی و احتراق درون بلوک سرسیلندر، این قطعه باید در مقابل گرما و سرما مقاوم باشد. بنابراین بلوک سر سیلندر از آلیاژ آلومینیوم یا چدن ساخته می شود. به دلیل مقاومت بالای بلوک سیلندر در مقابل تغییرات ناگهانی و شدید دما، استهلاک این قطعه بسیار کم می باشد.

download

2-سیلندر
سیلندر خودرو یکی از اساسی‌ترین قطعات موتور احتراقی است که وظیفه نگهداری و برقراری ارتباط قطعات مختلف را بر عهده دارد.

download-(2)




3- سر سیلندر
یکی از قطعات مهم در موتور خودرو سرسیلندر بوده که از آلومینیوم ساخته شده و دقیقا در قسمت بالایی بلوک سیلندر قرار دارد. این قطعه اتاقک احتراق را به وسیله بخاری آب و روغن موجود، انجام می دهد. از دیگر قطعاتی که در سرسیلندر قرار گرفته اند می توان به اتاقک احتراق، شمع‌ها و سوپاپ‌های دود و هوا، میل سوپاپ و مانیفولد گاز و هوا اشاره کرد. سرسیلندر قادر به تحمل فشار تا حد استاندارد بوده و افزایش فشار باعث معیبوب شدن یا سوختگی سر سیلندر می شود. در این حالت باید سر سیلندر تعویض گردد.


download-(3)-1




4- واشر سرسیلندر
یکی از قطعات مهم در موتور ماشین، واشر سرسیلندر است که با عایق بندی سرسیلندر و بلوک سیلندر، از ورود و نشت مایعات به بدنه موتور و هم چنین مخلوط شدن آب و روغن در اتاقک احتراق جلوگیری می کند.
واشر سرسیلندر با اتصال سیلندر و بدنه موتور مانع از نشت گاز شده و باعث افزایش کارآیی موتور خودرو می شود.

download-(4)
5- بوش سیلندر
بوش سیلندر که از قسمت های مهم موتور خودرو می باشد، با ایجاد محیطی مناسب، پیستون درون سیلندر به راحتی حرکت می کند. به دلیل تماس با رینگ های پیستون از اصطکاک بالایی برخوردار بوده و در معرض فرسایش است. به همین دلیل پس از گذشت زمان طولانی، نیاز به تعویض دارد. این قطعه به شکل استوانه بوده و از فولاد یا چدن ساخته می شود.

download-(5)




6-واتر پمپ
این قطعه که به نام پولی پمپ آب هم شناخته می شود، یکی از قطعات موتور ماشین است و با جریان یافتن مداوم آب و ضد یخ یا ضد جوش در سیستم خنک کننده ماشین، دمای موتور را تنظیم می کند. واتر پمپ با گردش آب بین رادیاتور و بلوک سیلندر، باعث می شود که در دمای بالا، موتور اصطلاحا جوش نیاورد. از آن جایی که کار کردن موتور با دمای پایین،‌ باعث افزایش اصطکاک قطعات شده و قطعات زود تر فرسوده می شود، واتر پمپ به رسیدن به درجه مورد نظر در دمای پایین کمک می کند.

download-(6)

7-پیستون
پیستون بخش متحرک موتور ماشین بوده که عمل جرقه زنی و احتراق را با حرکت بالا به پایین محقق می سازد. انجام چهار مرحله موتورهای احتراق داخلی و انبساط گازهای ناشی از احتراق به وسیله حرکت همین پیستون تکمیل می شود. در ادامه انرژی حاصل از احتراق را از طریق شاتون، به میل لنگ انتقال می دهد.

download-(7)

8-رینگ پیستون
رینگ پیستون، حلقه ای از جنس چدن با قابلیت انعطاف پذیری بالا ساخته شده که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و از این جهت می توانند حرکت درون سیلندر ها را عایق بندی کنند. رینگ پیستون که از قطعه هام مهم در عملکرد مناسب موتور می باشد، به وسیله بست های حلقه ای روی پیستون سوار شده اند.

download-(8)

9-میل لنگ
میل لنگ یکی از اجزای مهم در موتور خودرو های احتراق داخلی است که به منظور تبدیل حرکت خطی پیستون به حرکت دورانی کاربرد دارد. نیروی لازم برای به حرکت در آوردن چرخ ها از حرکت چرخش میل لنگ تامین می شود.
تعداد میل لنگ‌ها با تعداد سیلندرهای خودرو ارتباط دارد به طوری که در موتورهای خطی برابر با تعداد سیلندرها و در موتورهای خورجینی نصف تعداد سیلندرها می باشد.

download-(9)

10-کارتر
کارتر در میان تعمیر کاران به کارتل هم معروف بوده که بزرگترین محفظه درون موتور می باشد که میل لنگ در آن قرار گرفته و همزمان از میل لنگ و شاتون محافظت می کند. در کف کارتر مخزنی به منظور جمع شدن روغن داغ خارج شده از موتور تعبیه شده است. این روغن پس از خنک شدن مجددا به موتور بر می گردد. این قطعه دارای پمپ روغن به منظور پمپاژ روغن موتور به سمت میل لنگ و قسمت های موتور می باشد.

download-(10)

11-سوپاپ
سوپاپ ها که از قطعات مهم موتور خودرو می باشد، به دو دسته سوپاپ های ورودی (هوا) و سوپاپ های خروجی (دود)  تقسیم می شوند. سوپاپ ها محفظه و اتاقک احتراق را از کانال های هوا و دود جدا می کنند. سوپاپ ها بر اساس نوع موتور، روی واشر سرسیلندر یا بلوک سیلندر قرار می گیرند. این قطعه در کنترل ورود سوخت و هوا به درون سیلندر و خارج نمودن گاز های ناشی از احتراق کاربرد دارد.

download-(11)

12-میل سوپاپ
تنظیم زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ ها به عهده میل سوپاپ می باشد که از طریق بادامک های متصل به ورودی سوپاپ انجام می گیرد. این قطعه شبیه به میله بوده و کمبود و فشار روغن در موتور اتومبیل موجب آسیب دیدگی میل سوپاپ می شود.

download-(12)

13-شمع
شمع یکی از اصلی ترین قطعات در موتور بوده که در بخش سیستم احتراق به منظور ایجاد احتراق درون سیلندر ها وجود دارد. این قطعه، انرژی لازم برای ایجاد جرقه را از حرکت تناوبی دلکو یا کویل به دست می آورد. محل قرار گیری شمع بر روی سرسیلندر بوده و متشکل از عایقی از جنس چینی، الکترود و واشر می باشد. معمولا به ازای هر سیلندر، یک شمع استفاده می شود. البته در برخی اتومبیل ها دو شمع به ازای هر سیلندر مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد نامناسب شمع ها باعث اختلال در احتراق شده و در نتیجه موتور روشن نشده یا به سختی روشن خواهد شد که این امر باعث تاثیر منفی در عملکرد موتور اتومبیل می شود.

download-(13)

14-تسمه تایم
تسمه تایم که یکی از قطعات اصلی موتور می باشد، وظیفه کنترل کردن زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها را برعهده دارد. این قطعه با وصل کردن میل لنگ و میل سوپاپ به یکدیگر و با حرکت همزمان باعث انجام شدن حرکات پایین و بالای موتور به صورت هماهنگ می شود. از کاربرد های دیگر تسمه تایم می توان به حرکت پمپ آب و پمپ روغن اشاره کرد. تسمه تایم از جنس لاستیک بوده و طراحی آن به صورت دندانه دار مانع از لغزیدن تسمه می شود. در مواردی ممکن است از چرخ دنده یا زنجیر تایم به دلیل مقاومت و استحکام بیشتر استفاده می شود.

download-(14)

15-فلایویل
یکی دیگر از قطعات موجود در موتور خودرو، فلایویل یا چرخ طیار بوده که انتقال نیرو به گیربکس را با کمک دیسک و صفحه نصب شده روی آن انجام می دهد. فلایویل ها در دو نوع تک جرمی و دو جرمی در بازار ساخته شده اند.

download-(15)
16-شاتون
وظیفه شاتون در موتور خودرو تبدیل حرکت خطی پیستون به حرکت چرخشی میل لنگ از طریق متصل کردن میل لنگ و پیستون به یکدیگر است. این قطعه اهرمی شکل از جنس فولاد آلیاژی یا فولاد سخت ساخته شده تا در مقابل ضربه هاب احتراقی پیستون استحکام و مقاومت بالایی داشته باشد. یاتاقان میل لنگ مانع از ایجاد اصطکاک بین میل لنگ و شاتون می شود.شاتون از یک ساقه و دو سر بزرگ و کوچک تشکیل شده که سر بزرگ به پیستون و سر کوچک به میل لنگ وصل شده است.

download-(16)

17-فنر سوپاپ
فنر سوپاپ از قطعات تشکیل دهنده موتور خودرو بوده که سوپاپ را در جای خود ثابت می کند. هنگامی که سوپاپ در جای اصلی خود استحکام بالایی نداشته باشد، ممکن است در زمان جرقه زدن و احتراق، مایعات به بیرون نشت کنند. فنر سوپاپ با عملکرد صحیح خود باعث می شود از خروج مایعات و نشت آن ها جلوگیری شود.

download-(1)-6

18-پمپ روغن
به منظور جلوگیری از اصطکاک قطعات و عملکرد مناسب موتور خودرو، رسین روغن موتور به تمام قسمت های موتور امری بسیار مهم تلقی می شود. پمپ روغن درون کارتر قرار گرفته و به منظور رساندن روغن به قطعات مختلف، در مسیر بین قطعات واقع شده است. نیروی لازم برای رساندن روغن به قسمت های متفاوت موتور از میل لنگ تامین شده و از تسمه تایم به پمپ روغن منتقل می شود.

download-(17)

19-توربو شارژ
توربو شارژ یکی از قطعات اصلی در بالا بردن بازده و راندمان موتور بوده که در کنار موتور قرار دارد. بخش های تشکیل دهنده توربو شارژ شامل توربین و کمپرسور می باشد. توربین در انتهای سوپاپ دود خروجی و در مقابل اگزوز واقع شده و کمپرسور به سوپاپ ورودی هوا متصل است.
توربو شارژ در واقع یک موتور مکانیکی جدا از موتور خودرو بوده که وظیفه اصلی آن افزایش توان خروجی موتور به وسیله بالا بردن میزان هوای ورودی به داخل موتور اصلی خودرو می باشد.

download-(18)

20-سوپر شارژ
قبل از این که استفاده از توربو شارژ رواج پیدا کند، سوپر شارژ در جهت افزایش توان خروجی موتور مورد استفاده قرار می گرفت. این قطعه که روبروی سوپاپ هوا قرار دارد، افزایش توان خروجی را با بالا بردن چگالی هوای ورودی به درون اتاقک احتراق انجام می دهد. از آنجایی که سوپر شارژ بر خلاف توربو شارژ از نیروی موتور برای محقق ساختن هدف خود استفاده می کند، عملکرد موتور را ضعیف کرده و باعث آسیب دیدن آن می شود.

download-(19)

21-موتور استارت
استارت که در بخش پایینی موتور اتومبیل قرار گرفته است از قطعات مهم موتور ماشین برای شروع به حرکت خودرو می شود. این قطعه چرخ دنده های روی استارت و چرخ دنده های روی فلایویل را برای شروع به حرکت موتور فعال می کند.

download-(20)

22-سوپاپ پی سی وی
سوپاپ پی سی وی که از قطعه های مهم موتور خودرو می باشد، مسئول تهویه کارتر می باشد و باعث جلوگیری از ضربات می شود. از وظایف دیگر سوپاپ پی سی وی می توان به خارج شدن گاز های نشتی از رینگ های پیستون، خارج کردن بخارات روغن و خنک شدن موتور اتومبیل اشاره کرد.

download-(21)




وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.