a1ec61209eac707c50937c743a636ac9680faf28-1190736467
مقالات

5 نشانه و علائم خرابی رله فن رادیاتور خودرو

  • آژانس دیجیتال مارکتینگ سپتا
  • 10 شهريور 1403
  • 283 مشاهده

*با ما (گروه بازرگانی فلاحی) همراه باشید.

همانطور که می‌دانید یکی از سیستم‌های بسیار مهم در موتور خودرو، سیستم خنک کاری موتور است. این سیستم که وظیفه خنک کردن موتور را برعهده دارد، در صورتی که دچار مشکل شود، می‌تواند به شدت به موتور و خودرو آسیب وارد کند.
سیستم خنک کاری از قطعات مختلفی تشکیل شده است که هر یک به نوبه خود از اهمیت خاصی برخوردارند. از جمله این قطعات می‌توان به رادیاتور، رله فن (Fan relay) ، موتور فن، ترموستات، واتر پمپ، شیلنگ‌های رابط و دیگر اجزاء اشاره کرد.

در این مقاله به بررسی عملکرد رله فن و نشانه‌ها و علائم خرابی رله فن می‌پردازیم.

نقش و وظایف رله فن در سیستم خنک کاری

با داغ شدن مایع خنک کننده که در موتور جریان دارد، ترموستات دریچه بین رادیاتور و موتور خودرو را باز کرده و به این ترتیب مایع خنک کننده وارد رادیاتور خودرو می‌شود. گردش این مایع داغ از دورن رادیاتور، گرما را به بدنه رادیاتور منتقل کرده که این گرما از طریق هوای اطراف گرفته می‌شود. جریان هوای اطراف رادیاتور از طریف فن رادیاتور بیشتر شده و بدین ترتیب سرعت کاهش دمای مایع خنک کننده افزایش می‌یابد.
با توجه به اینکه یکی از اجزاء تشکیل دهنده فن رادیاتور خودرو، رله فن است، می‌توان به اهمیت این قطعه پی برد. رله فن رادیاتور خودرو از طریق یک مدار الکتریکی که از موتور خودرو فرمان می‌گیرد، کار می‌کند. با توجه به اینکه فن رادیاتور به کمک رله فن کار می‌کند، در صورتی که فن رادیاتور کار نکند، ممکن است رله فن خراب باشد.

قیمت-رله-فن

نشانه‌ها و علائم خرابی رله فن رادیاتور خودرو

با توجه به اینکه رله فن رادیاتور خودرو در سیستم خنک کاری موتور نقش مهمی را بازی می‌کند، حتما باید به علائم خرابی رله فن توجه داشت. همانند دیگر قطعات خودرو، خرابی این قطعه نیز با نشانه‌هایی به راننده هشدار داده می‌شود که در ادامه به 5 مورد از نشانه خرابی رله فن می‌پردازیم:

1- داغ شدن موتور خودرو (بیش از حد گرم شدن موتور خودرو)
یک نشانه‌ خرابی رله فن رادیاتور، گرم شدن بیش از حد و یا ناگهانی موتور خودرو است. در این مورد اگرچه خرابی رله فن تنها دلیل گرم شدن موتور نیست، اما می‌تواند یکی از مظنونین باشد. لذا در صورت گرم شدن بیش از حد موتور، حتما رله فن، سیم کشی‌های فن خودرو و نیز خود فن را چک کنید.

2- عدم کار کردن فن خنک کننده موتور (از کار افتادن فن خنک کننده)
با توجه به اینکه فن یا همان پروانه بواسطه رله فن کار می‌کند، در صورت از کار افتادن فن، احتمالا رله فن معیوب بوده و نمی‌تواند برق را به فن برساند. در نتیجه این امر مایع خنک کننده به خوبی خنک نمی‌شود و با همان گرما مجدد در داخل موتور گردش کرده و باعث آسیب‌های جدی به موتور خودرو می‌شود. پس هرگز خرابی رله فن را نادیده نگیرید.

3- کار کردن یکسره فن‌های خودرو
یکی دیگر از نشانه‌های خرابی رله فن رادیاتور، یکسره کار کردن فن رادیاتور است. در این حالت بدون روشن بودن موتور نیز فن کار می‌کند. این رفتار عجیب فن به راننده هشدار می‌دهد که رله فن خراب است. این مساله ممکن است به دلیل گیر کردن رله باشد.

4- روشن شدن چراغ چک موتور و چراغ‌های هشداردهنده
در صورت خرابی رله فن رادیاتور، گاهی مشاهده می‌شود که چراغ‌های هشداردهنده همچون چراغ چک موتور و آمپر آب بر روی داشبورد روشن می‌شوند.

5- عدم کارکرد صحیح سیستم تهویه مطبوع خودرو
یکی از مواردی که در صورت خرابی رله فن خودرو دچار مشکل می‌شود، سیستم تهویه مطبوع است. زمانیکه فن و یا رله فن خراب باشد، سیستم تعویه مطبوع خودرو نمی‌تواند فضای داخلی کابین را به درستی خنک کند.

دلایل خرابی رله فن رادیاتور

دلایل مختلفی می‌تواند باعث خرابی رله فن رادیاتور شود، که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده است:
  • یکی از دلایل خرابی رله فن، آب بندی غیراستاندارد رله است که در نهایت باعث زنگ‌زدگی رله می‌شود و در نتیجه رله از کار می‌افتد.
  • یکی از بخش‌های تشکیل دهنده رله بویین آن است که در صورت خرابی باعث از کار افتادن رله و یا عملکرد ناصحیح آن می‌شود.
  • خرابی کامپیوتر، سوئیچ دما و یا ماژول کنترل رله نیز می‌تواند دلیل احتمالی خرابی رله فن باشد. کاژول کنترل رله، باعث خاموش و روشن شدن رله می‌شود.
  • تخلیه جریان زیاد از موتور فن نیز می‌تواند باعث خرابی رله فن شود.


وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.